top of page

על מעבר צה"ל לנגב...

אופנה חדשה הולכת ותופשת לה אחיזה בנגב בימים אלה. מין מילמול כזה לא ברור מתחת לשפם אפרופו מעבר צה"ל לנגב .."המהלך הזה ...איך לומר את זה בעדינות"....מצקצקים כמה מהמתלוננים המסורתיים... "לא ממריא. זה לא זה...לא לילד הזה התפללנו. ..מעט מדי...מאוחר מדי...הביאו לנגב רק את הבררה. את יחידות העלית השאירו במרכז. מי יודע אם יגיעו..."

היה פעם ראש ממשלה בארץ הזאת שברגע דומה דפק על השולחן וביקש לחדול מה"נהי והבכי" האלה. דומני שמשפט כזה מתבקש גם כאן. שהרי במשך שנים רבות, רבות מדי, נהגו קברניטי המדינה הזאת לשפוך ים של מלל עקר על הנגב ועל תושביו עם הבטחות על הנגב ש"עוד יהיה פורח"... במשך שנים השקיעה המדינה את עיקר מירצה ותקציביה בגוש דן ביהודה ושומרון ובמדינת תל-אביב רבתי, כשלנגב – וגם לגליל בהקשר זה – הותירה פירורים.

עד היום הפערים בתשתיות בין מרכז הארץ לבין מעל 60 אחוז משטחה של המדינה בדרום זועק לשמיים. הפערים הללו גדולים עדיין גם בתחום ההשקעה במערכות החינוך, בשירותי הבריאות ובהשקעה בסל התרבות לכל אזרח ותושב.

אבל בשנים האחרונות, ובעיקר מה לעשות – מאז החלה מערכת הביטחון להניע את גלגל התנופה הענק הזה שקרוי מעבר צה"ל דרומה -- כסף גדול, מיליארדים של שקלים שמעולם לא חצו את כביש תל-אביב ירושלים דרומה – מוזרם ומושקע בנגב. ההארכה של כביש 6 עד מחלף מיתר (בקרוב מאוד, אחרי כמה עיכובים מרגיזים), ההחלטה להקים בית חולים שני בבאר-שבע, ההשקעה הגדולה בחיזוק מערכות החינוך באזור במגמה להתאימם לצורכי מערכת התיקשוב והמודיעין. מתי לכל הרוחות היו פה השקעות בסדרי גודל כאלה ? מתי ?

ועכשיו לגופם של פרוייקטים. בהקמתה של קריית ההדרכה היא עיר הבה"דים יושקעו כ-2.2 מיליארד שקלים. כמיליארד הוצאו עד כה רק בעבודות בנגב. עשרות יזמים וקבלנים נהנו מפירות ההשקעה הגדולה הזאת. מאות מסביבם נהנו בעקיפין מהעשייה. ביוני תושלם מלאכת האיכלוס של הקריה הזאת וכ-10 אלפים חיילים ואנשי קבע יאיישו את רוב המבנים במקום.

כתוצאה ישירה מכך בום נדל"ני מטורף עובר על ירוחם. על דימונה. שלא לדבר על באר-שבע בירת הנגב, שלא יודעת את נפשה מתימהון כאשר דירת 4 חדרים בשכונת רמות שלפני שלוש וחצי שנים עלתה 740 אלף שקלים נמכרת היום -- מה נמכרת ? נחטפת היום -- ב-1.3 מיליון וגם ב-1.4 מיליון שקלים.

נאות חובב שהיתה פעם רמת חובב המזוהמת הופכת לנגד עינינו לפארק אקו-תעשייתי מזמין שכ-22 מפעלים חדשים מתדפקים על שעריו. בפארק ההיי-טק של באר-שבע ההיסטריה בעיצומה. שניים מהמבנים של גב-ים אוכלסו, השלישי בהקמה ועוד 17 (!) מבנים בדרך. שלא לדבר על בסיס התקשוב שההסכם לגביו נחתם לא מכבר ואשר כרוך בהשקעות כפולות ומכופלות בהשוואה לקריית ההדרכה.

ואיך לדעתכם מסכמים ה"מצקצקים", קטני האמונה, הציניקנים תמיד, רואי השחורות המדופלמים, את המהלך כולו : "בנו בסיס סגור שלא משפיע על הנגב, אף משפחת קבע לא עברה לגור בנגב, רוב הכסף שהושקע בעיר הבה"דים נשאר אצל חברות הענק מתל-אביב, עשו את זה רק כדי לשחרר קרקעות יקרות בגוש דן..."

אכן מה שהיה הוא שיהיה. תמיד יהיו אלו שעושים ואלו שמקטרים. את אלו שאוחזים בבדל ההזדמנות והופכים את הלימון ללימונדה ואת אלו מאסכולת "אכלו לי, שתו לי..."

ושלא יהיו אי הבנות : ההשפעה של גלגל התנופה הזה שקרוי מעבר צה"ל לנגב נמצאת רק בראשיתה.

מאמרים אחרונים
ארכיון
תגיות
אין עדיין תגים.
עקבו אחרינו
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Basic Square
bottom of page